Thursday, September 29, 2011

Otak dah ber'karat'...

Ini merupakan tanda2 otak aku dah ber'karat' setelah bertapa sangat lama di rumah... kejadian ini telah berlaku ketika aku sedang membeli nasi lemak + kuih = kena bayar la kan.... jadi, harga keseluruhannya adalah RM4.80...


Aku telah mengeluarkan sekeping not RM5 dan syiling sebanyak 60sen...


Persoalannya sekarang... mengapakah aku memberi makcik itu 60sen tambahan itu sedangkan harga belian aku tadi tak lebih dari RM5... jadi, makcik itu dan aku sama2 konpius... makcik itu terus saja mengambil duit itu tanpa memulangkan baki... lalu aku membuat muka terpinga-pinga...


Makcik itu perasan muka aku yg terpinga-pinga itu, lalu makcik itu mengira kembali harga belian aku tadi... setelah ditambah tolak, makcik itu memulangkan RM 1 kepada aku... aku pun terus berlalu pergi sambil tersengih-sengih nak cover malu... tapi, aku rasa mcm something is wrong somewhere, jadi aku berpatah-balik pada makcik itu... makcik yg masih konpius itu terus bertanya...


"Eh, seringgit ke seringgit doploh sen??"


Aku yg memang dah kompem konpius nie hanya menggaru2 kepala dan menjawab... 


"Haa, betul la seringgit..." walaupun tak yakin dengan jawapan itu, aku terus berlalu pergi... masuk saja ke dalam kereta aku pun mengira2 kembali duit yg perlu makcik itu pulangkan...


Haa, soalannya... berapakah jumlah wang yang perlu dipulangkan oleh makcik itu kepada si pencerita?? Haha... boleh jadi soalan Matematik UPSR nie....


Jawapannya sgt senang iaitu hanya 80 sen.... jadi siapa yg rugi sekarang?? Mestilah makcik tu, rugi 20 sen... ngeh3... 


Kejadian di atas berlaku dalam masa 10 saat sahaja... hahahaha!!!




p/s: ayat aku macam nak buat ayat untuk fanfic plak... skema betul... =D

2 comments:

  1. muahahahahhaa!!! tetibe aku juga teringat aku pernah mengalami situasi yg hampir sama masa beli nasik lemak kat kedai makcik ani..serius giler blur masa tu...aku stress sgt kot time tu

    http://akoosengal.blogspot.com/2011/03/terasa-kebodohan-sungguh.html

    ReplyDelete
  2. hahaha... aku penah bc... yg tu lg sengal... siap pegi pecahkan duit nk bayo... padahal duit yg ade cukup2 je... kah3...

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...